Training

Training per favorire la comprensione del testo/ Training fostering text comprehension

Maja Roch, Elena Florit, Raffaele Dicataldo, Simonetta Nicoletti, Ilaria Lupo, Alessia Maurantonio

A short training was developed for children with typical development of preschool age (5 years), but also suitable for the stimulation of skills related to text comprehension of children with language difficulties or at risk for language delay.

The training includes a series of activities to be carried out preferably in small groups that stimulate the ability to make temporal and causal inferences , learn new words from the context and construct the stories structure.

Si tratta di un breve training sviluppato per i bambini con sviluppo tipico di 5 anni, ma adatto anche alla stimolazione delle abilità relate alla comprensione del testo in bambini con difficoltà linguistiche o a rischio. Si tratta di una serie di attività da svolgere preferibilmente in piccoli gruppi che stimolano la capacità di fare inferenze temporali e causali, imparare parole nuove dal contesto e intuire lo schema delle storie.

Parlaspesa

Maja Roch, Antonio Rodà, Silvia Cacopardi, Leonardo Amico, Cinzia Bortoletto, Nicola Debello

Parlaspesa is an application developed for Apple mobile devices , in particular for the Ipad , which has the purpose of stimulating the acquisition of new words. The app was originally addressed to bilingual preschool children but it is also suitable for 2-3 years old monolingual children and older children with language disorders . The app includes two phases: a phase of stimulation of word comprehension through the use of the context , and a phase of stimulation of word production through the word repetition.

 

E’ un’applicazione per i dispositivi mobili Apple, in particolare per gli Ipad, che ha lo scopo di stimolare l’acquisizione di nuove parole. L’app è nata per i bambini bilingui prescolari ma è adatta anche a bambini monolingui di 2-3 anni e i bambini con disturbi del linguaggio. L’app comprende due fasi: una fase di stimolazione della comprensione attraverso l’uso del contesto, e una fase di stimolazione della prodizione attraverso la ripetizione della parola in modo corretto.